onsdag, maj 17, 2006

Det personliga är politiskt

Det finns dagar då man helt enkelt måste inse att människor i ens närhet gör stordåd med jämna mellanrum. När den vedervärdigt tokiga grotthögern angriper aborträtten med alla till buds stående medel, vill piska kvinnorna tillbaka till spisen, hucklet och lebensraum-idealet och anordnar kvinnofientliga konferenser i riksdagen - då händer det här och det här.

Då bryter Elin Johnson och Tora Breitholtz tystnaden och den tabubelagda krampen som omgärdar det mesta som har med abort och kvinnors rätt till sina egna kroppar och sexualitet, att göra. Det är beundransvärt och helt enkelt jävligt viktigt.

Det är beundransvärt därför att denna kamp är så förbannat personlig och självutlämnande - Det personliga är politiskt. Det är viktigt därför att den förhärdade smörja som könsroller och därtill hörande sexuella förväntningar på framförallt tjejer, måste lösas upp.

Elin och Tora, ni är vktiga.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Abort handlar inte bara om kvinnans kropp utan även ett litet barns kropp. Dessutom mår väldigt många kvinnor och deras män mycket dåligt efter en abort och behöver stöd och hjälp och inte någon som försöker sopa det under mattan ännu mer. Jag talar av egen erfarenhet.

3:10 em  
Blogger Elisabeth Biström said...

Anonymus: gå in på gjortabort.se, läs aftonbladetartikeln, läs Toras blogg. Sen kan du recensera desamma. Förmodligen skulle du då finna att vad de vänder sig emot och förslker motverka är just att aborterfarenheter "sopas under mattan", osynliggörs. Det är så tabubelagt att tala om erfarenheter av abort, att trots att en tredjedel av sveriges kvinnor gjort en, framstår det fortfarande som att knappt någon gjort det. Vad Tora och Elin säger är att aborter kan vara väldigt svåra att genomgå, men de kan också vara lätta och att alla efarenheter av aborter borde vara giltiga utan att man ska skuldbeläggas.

4:51 em  
Anonymous Anonym said...

beth: Så om en abort känns "lätt" för någon, innebär det då att det känns lätt även för det lilla barnet som blir aborterat. Har vi inte ansvar även för andras liv. Vi har själva (min fru) gjort en abort, så jag vet vad det innebär. Det är något vi skulle vilja ha ogjort. Det finns inget försvar för vad vi gjorde. Det tycker vi båda. Kvinnan har rätt till sin kropp. Men på samma sätt borde det lilla ofödda barnet ha rätt till sin kropp.

5:25 em  
Blogger Jenny Grannas said...

Anonymous: Först och främst så handlar det inte om ett barn, utan ett foster som - tro det eller ej - inte tänker. Men framför allt handlar det om att en kvinna måste ha rätt att bestämma över vad som händer med hennes kropp, om och när någon(ting) ska växa i hennes kropp. Tror du verkligen inte att det finns kvinnor och tjejer som helt enkelt inte VILL ha barn? Som Tora och Elin skriver spelar detegentligen ingen roll om de har ordnade liv, fast jobb och fast partner. Enkelt.

11:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Det handlar framför allt om att varje barn ska vara önskat och att föräldrarna ska vilja och kunna ta hand om det på bästa sätt.
DÄRFÖR SKA ABORTER VARA FRIA!

11:22 em  
Blogger Tobias Gillberg said...

Mycket intressant sida, tack för den måste jag säga. Intresant läsning. Jag fick dock inte den uppfattningen som du beskriver, jag förstår heller inte vad du får grotthögern ifrån?

Centerkvinnorna var det första kvinnliga politiska förbundet som bildades för att ge kvinnorna mer än en spis och ett huckle.

12:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Very interesting site :) You can find more information at :
voice recording mp3 players
mp3 download
free mp3 search
ciara mp3
house music mp3
Hope it will always be alive! THE END :)

11:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Om foster oavsett ålder ska ha rättigheter måste man ge rättigheter även åt sniglar, för att vara konsekvent. Då blir det inte lätt att försvara någon som helst bil- eller busstrafik annat än i extremt liv- och-död-avgörande situationer. Om abortmotståndaren mot detta invänder att en liten klump organisk materia ska ha rätt att leva bara för att den har just _mänskliga_ gener (men inte om den har t.ex. snigelgener, och trots att den inte är mer förmögen att känna eller tänka något än en snigel), måste abortmotståndaren förklara varför materia med just mänskliga gener skulle ha mer rättigheter än materia med andra gener. En hudflisa som lossnat från mitt finger och som är mänsklig materia men som varken kan känna eller tänka, den har inga rättigheter. Varför skulle då ett foster, som är mänsklig materia men som varken kan känna eller tänka, ha det?

8:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home