torsdag, augusti 11, 2005

Det var till och med värre...

Jag har tidigare skrivit ett antal inlägg om Folkpartiets sjukt auktoritära förslag om att lärarna i Stockholms ska vara tvungna att rapportera in ungdomar med "extremistiska" åsikter till SÄPO. Det senaste finns här. Jan Björklund som lanserade förslaget sparkade bakut när det beskrevs som ett förslag om åsiktsregistrering i SVT:s Sommardebatt för en vecka sedan.

I det sammanhang som den här typen av förslag förs fram finns också klara rasistiska förtecken. Som exempel i argumentationen för sitt åsiktsregistreringsförslag använde Björklund på fullt allvar en 19-årig muslimsk grabb som "vill åka på koranskola i Pakistan". Via Jonas Morians blogg - som jag förvisso kan känna ett visst besvär inför i annat - har jag stött på att Morian hittat skrivelsen där (fp) för fram förslaget och citerar:

[...]att hamna under inflytande av en extrem muslimsk rörelse måste
räknas bland de allvarligare hot en ung människa kan råka ut för.


Min starka avsmak mot "Folk"partiet till trots blev jag faktiskt förvånad. De högerbloggare som ojat sig över de invektiv som riktats från bl.a. den här bloggen mot (fp):s rasistiska och auktoritära linjedrivande borde ta sig en rejäl funderare. Det råder ingen tvekan längre, för "Folk"partiet är islam=terrorism.

Återigen bekräftas denna ideologiska beteendestörning kalld liberalism.

13 Comments:

Blogger Tobias Lindberg said...

Bra skrivet!

Du beskriver att du känner visst besvär över Jonas Morians blogg. På vilket sätt då?

Jag tycker Jonas Morians blogg känns besvärande eftersom han enligt mig inte är en socialdemokrat trots att han säger att han är det. Han befinner sig i många frågor alltför långt åt höger och är väl snarare någon slags socialliberal. Förr höll sig socialliberalerna i folkpartiet men sedan folkpartiet drev högerut så har nog många socialliberaler gått till sossarna istället.

Ja ja, tyvärr är inte sossarna längre vad de en gång var.

4:38 em  
Blogger anon said...

Tack så mycket.

Av just samma anledning kan jag känna mig besvärad av Morians skriverier. Jag har väldigt svårt för högersossar i gemen.

4:46 em  
Blogger Jonas Morian said...

Charmigt hörni, grabbar...

8:31 fm  
Blogger anon said...

Är det jobbigt att folk inte gillar det du skriver, Morian?

9:18 fm  
Blogger Jonas Morian said...

Inte alls. Däremot tycker jag att det är trist när folk har synpunkter på mig som person, i synnerhet när det sägs om mig och inte till mig.

10:17 fm  
Blogger anon said...

Vad jag kan se har både jag och Lindberg skrivit vad vi tycker om de politiska linjer du driver på din blogg. Förvisso är det personliga politiskt men därför inte nödvändigtvis privat.

10:21 fm  
Blogger Jonas Morian said...

"Jonas Morian /.../ [är] enligt mig inte /.../ en socialdemokrat trots att han säger att han är det", "Han befinner sig i många frågor alltför långt åt höger och är väl snarare någon slags socialliberal". Det tolkar åtminstone jag som uttalanden om mig som person snarare än om vad jag skriver. Men ni är förstås välkomna att tycka vad ni vill, rätt eller fel.

10:32 fm  
Blogger anon said...

Men snälla Morian, personer driver politiska linjer. Kritik av personers politiska linjer är däremot inte per se en kritik av dessa personer, är det så svårt att se skillnad?

Om du skulle skriva "Den där Joel Karlsson på bloggen 'Det personliga är politiskt' han ligger alldeles för långt till vänster för att inte vara kommunist[...]" eller nåt åt det hållet vore väl det en kritik av de poltiska linjer jag driver och inte av mig som person, eller?

11:07 fm  
Blogger Jonas Morian said...

Jag skulle inte uttrycka mig på det sättet om folk jag inte känner. Nu släpper jag det här. Det tar för mycket energi.

11:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Du talar om att (fp):s linje är rasistik, och nämner muslimer som vill åka på koranskola.

Vilken ras tillhör muslimer?

12:13 em  
Blogger anon said...

Anonym: Det får du väl fråga Folkpartiet?

Frågan man kanske borde ställa sig är väl på vilket sätt (fp):s muslimhets INTE är rasistisk. Men jag har en känsla av att du inte är en av dem som ser (fp):s muslimhets som något problem.

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

"Frågan man kanske borde ställa sig är väl på vilket sätt (fp):s muslimhets INTE är rasistisk"

På det sättet att muslimer inte är en ras.

Om man hetsar mot kristna, är man då rasistisk?
Nej.

Rasism måste vara riktad mot RAS, inte tro.

Förresten, är det bara jag som undrar varför det är så att det kallas muslimhets när muslimer eller islam granskas.

Dödsmetallarna här i landet har kommit undan med långt värre grejer, sånger om att bränna kyrkor, döda präster, håna kristna och hylla satan.
Då har vänstern tyckt att tja, det är bara kul om det svider lite i skinnet på dom kristna tokarna.

Men muslimerna, aj aj aj, dom är så svaga att dom måste Big White Leftist Massa beskydda från allt ont.

Nykolonialism eller hyckleri?

5:10 em  
Blogger anon said...

Eller så kan man se att rasism inte är något som står i en ordbok utan något som produceras och reproduceras i samhället i en viss utveckling med vissa bestämda syften.

vad skulle du själv vilja kalla folkpartiets muslimhets och hets mot araber i gemen?

8:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home