måndag, augusti 01, 2005

Ode till jamtelagen

Jag är uppvuxen i en ganska liten by dryga 3 mil utanför Östersund i Republiken Jamtland. Byn heter Fåker och är idag på många sätt ett monument över den offensiva avfolknings- och nedrustningspolitik som förts i det här landet de senaste 30 åren. Fan, skillnaderna mot när jag var liten är enorma!

Idag har byn ungefär 600 invånare. För 15 år sedan säkerligen närmare det dubbla. Dessutom fanns där två rätt stora butiker i Konsum och ICA Matvaruhus, Sparbanken, Tågstation med reguljärtrafik på rälsbuss, ett av få kvarvarande högproducerande inlandssågverk i Ålsta och mycket mer. Dagisbyggnaden finns fortfarande kvar precis bredvid skolan och är fortfarande i bruk, skolans elevunderlag sviktar avsevärt inte bara från byn utan också från de kringliggande byarna som också bidragit med en del till elevunderlaget. För något år sedan talades det om nedläggning, hur det gick vet jag inte. Jag tror att politikerna av någon anledning beslutade att inte lägga ned.

Fåker var definitivt ingen fin liten inlandsidyll nånstans i Norrland. Det var mycket skit som pågick i den byn. Den där byn var vid vissa tillfällen nog summan av det absolut sämsta med att bo i en liten, liten by där alla känner alla. Men skitsnacket var inte bara omotiverat skitsnack. Det hade en betydligt viktigare funktion än bara vara allmänt grisig, det separerade och delade upp byn; De som stod på storbondefamiljernas sida och vi andra.

Storbönderna var själva jävligt få, typ 3 familjer eller nåt sånt, men sen finns det ju alltid de där som gör allt för att få hänga med på tåget, allt för att inte bli offret för pennalismen och godtyckligheten. Lite dramatiskt skulle man kunna säga att Fåker till och från var storböndernas diktatur. Därtill kom ju också familjen som ägde sågen borta i Ålsta.

Alla vi andra, vi var en jävligt brokig skara. Jag och min familj, de flesta som jobbade på sågen, de som knegade på ICA och Konsum och de flesta av ungarnas föräldrar var i alla fall inte storbönder eller sågverksägare. Jag minns det såväl, hur dte tog sig uttryck. Tisslet och tasslet man hörde i klassrummet och skolkorridårerna från böndernas och sågverksägarnas ungar var med största sannolikhet en direkt kopia av diskussionerna som deras föräldrar och deras lilla hov förde kring fikabordet.

Särskilt minns jag diskussionerna om klassresor och utflykter. Det fanns de i klassen som hade det jävligt tufft. Någon hade en långtidssjukskriven morsa och en styvfarsa som i princip var svartlistad från jobb i byn, nån hade fan inte ens råd att köpa mjölk till frukost, nån var det tveksamt om de ens skulle ha råd att bo kvar i kåken de ärvt från sina föräldrar. Sådär var det och så är det väl nu också, antar jag. När det var som värst minns jag att vi had een borgerlig regering.

De välbärgade ungarna och ungarna till de som ville hänga med storbönderna och sågverksägarna, låg alltid på samma linje; Stålarna är det minsta problemet. Har man inte råd får man väl se till att skaffa pengar på ett eller annat sätt, det är ju faktiskt ingen som tvingar vissa elevers föräldrar att vara hemma hela dagarna och inte tjäna pengar.

Jag minns hur en kompis, Julius, satt och led i bänken snett mittemot mig. Hans morsa hade inte kunnat jobba på nästan 10 år, farsan stack för ungefär lika länge sedan. De hade knappt råd att käka om dagarna. Vi hade det inte riktigt lika knapert men nog var det nära ett par gånger att vi skulle åkt ut på gatan. Klassamhällets pennalism och tyranneri tog sig uttryck i några få snorungars översitteri, deras föräldrars överlägsna "jag är faktiskt bättre än dig"-attityd och klumpar i magen och gråt i halsen för många av oss andra. När borgarna ångar på med att den svenska skolan är alldeles för odisciplinerad och därför ineffektiv vet jag att det bara är skitsnack. Det finns inget som disciplinerar och inordnar så mycket som klassamhället och dess medföljande översitteri och pennalism. Det är verklighet.

Men trots den här skiten, är jag förbannat stolt över att komma från Republiken Jamtland. Det är något ryggradsmässigt man fått med sig sen barnsben. Inte på så vis att jag är stolt eller ens glad över hur svineriet i Fåker såg ut, snarare att jag är förbannat stolt över det som historiskt varit typiskt för folket som bott i republiken. På ett humoristiskt men ändå träffande sätt sammanfattas detta i den s.k. Jamtelagen.

När jag tänker efter så är det nog det lilla motstånd mot det där översitteriet som jag, min familj och några till tog tag i somk göt att jag är så förbannat stolt ändå. Det vi gjorde var i grunden att vi pratade om hur förbannade vi var över hur ordningen var, att Hallqvistarna och Göranssons alltid skulle vara så förbannat präktiga och översittaraktiga, och när det brände till på Hem&Skola-möten eller i diskussioner i klassrummet faktiskt sa ifrån, ställde dem mot väggen.

Det är vad Jamtelagen handlar om. Att försvara oss ooch vår rätt mot översitteri och pennalism, att vårda sig själv och andra på ett sådant sätt att framtida generationer kan ta vid med bättre förutsättningar än oss. Kanske bäst känns i det här sammanhanget det sjätte budordet:

Du skall icke döma någon för att de inte begriper bättre

Därför kan jag säga: Jeg e jamt och jeg e huskut stolt öve ne. På samma sätt har jag känt under de år jag bott i Piteå med Jenny. Känslan av piteborna är på många sätt densamma som jag får när jag tänker på motståndet i Fåker, kampen mot översitteriet.

Det sägs att det finns ett folk av en särskild sort, nere vid Pite Älva. Så är det utan tvekan. Precis som hemma i Republiken finns det klart progressiva drag i den tydliga och väldigt uttalade lokalpatriotism som finns i Pitebygden. Bortsett från att jamskan och pitmåle rent språkligt står varandra nära är folklynnet nästan identiskt. Därför är det med ganska stor sorg min första sejour i Pite nu är slut. Nu är det Seskarö som gäller. Det återstår att se vad Bottenvikens pärla har att erbjuda.

På det hela taget är det otroligt tydligt att den typ av lokalpatriotism som finns i Jamtland och Pitebygden, är förbannat progressiv. Ingen ska komma hit och sätta sig på oss, vi klarar oss bättre utan experter och proffstyckare; He kan ve göra schölva, Ne kan ma gära själv.

Det är dags att den svenska vänstern inser allvaret. Inte bara måste framförallt vänsterpartiet inse att den slätstrukenhet och allmängiltighet inför de attacker partiet självt och den svenska välfärdsstaten i synnerhet utsätts för, är en egenhändigt utstakad väg till marginalisering. Istället för tystnad måste vi göra motstånd, organisera och protestera.

Motståndet finns bland ståndaktiga jamtar och upproriska pitebor. En riktig vänster är den som förmår att förena detta motstånd med socialismen, som någon rysk gubbe med skägg en gång skrev.

8 Comments:

Blogger anon said...

Tack så mycket.

Har tyvärr inte haft så mycket tid att skriva den senaste veckan i oh med flytt o.s.v. men jag hoppas komma igång till helgen igen.

M.k.h.

10:54 fm  
Blogger Nisse Sandqvist said...

Norrländskt manifest? Gärna det, spåna på! Ni skulle ha några bloggande jamtlandsståårsor bara, för att få in fler perspektiv i manifestet.

10:25 em  
Blogger anon said...

Nisse: Ja definitivt. Jag vet en del som skulle vara toppen att få med. Har du tips själv?

10:55 em  
Blogger Nisse Sandqvist said...

Nä. När jag får idéer tenderar de att handla mest om miljöflum och harmoni, så för min egen del blir det nog inget. :-P

11:40 em  
Anonymous Anonym said...

Via sonen hittade jag till Wiklunds navelskåderi och vidare därifrån hit. Det är bra det du skrivit, och även om jag själv aldrig analyserat hur det var för olika barn när jag växte upp på sextitalet kan jag köpa ditt resonemang. Framförallt tror jag på det du säger om Pitetraktens likheter med Jamtland. Som gammal Euskefurat-fan (såg dem första gången hösten 1986) har jag alltid anat att deras Kwad berättade om samma sak som jag känner inombords. Den där stoltheten. Över det vackra landskapet, årstidernas skiftningar, huvudstadens tystnad när man cyklar hem halv fem en sommarmorgon - you name it. Men mest över folksjälen. När sommartoppen sände från Badhusparken och hela publiken klämde i med Jämtlandssången blev jag nästan tårögd. Grabbarna i Tre Kronor eller fotbollslandslaget kan knappt hänga med i nationalsången, men i Republiken kan varenda unge nationalsången. Det är en självklarhet för studenterna på Rådhustrappan, det är den självklara ingångsmusiken när min dotter har skolavslutning. Det är en hyllning till den bästa lilla jävla jordplätt som finns och det mest humoristiska humanistiska folkslag jag känner till. I sanning något att bygga en fredlig revolution på!
/Nisses morsa

12:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Vet du vad det sämsta med att få sin bil stulen är? Jo, att alla musikkasetter försvinner. Sålunda har mina Euskefuratband blivit stulna och slängda nånstans. Jag hade en nästan kompkett samling i Saaben som stals i Sundsvall -96-97 nångång. Bilen återfanns, sparkad på och förstörd, men totalt tömd på allt innehåll. Jag brukade lyssna på Hem till Altersbruk och andra patriotiska stycken när jag åkte hem från Sundsvall (pluggade där 1995-97). Men din text fick mig att tänka på en del texter. Dels förstås Kwad:n:
Det finns ett folk av en särskild sort nere vid Piteälva. Våran slogan är jävligt kort: Det kan vi göra själva! Vi behöver inget Systembolag nere vid Piteälva, för läskedrycker av alla de slag, de kan vi göra själva. Vi lever och älskar som sig bör nere vid Piteälva, och det professorerna gör i rör det kan vi göra själva. Vi skiter i order och direktiv nere vid Piteälva, för leva våra egna liv, det måste vi göra själva.
Det är ungefär vad jag kommer ihåg av den. Och så Det är hit man kommer när man kommer hem:
Det är här man känner var stigarna går och man vet vem som är släkt med vem, det är här man känner var gäddorna slår - det är hit man kommer när man kommer hem.
Det här skriver jag bara i väntan på att Nisse ska lägga ut sina senaste bloggar på Norrländskt Socialistiskt Motstånd och nissesandqvist. Det är han som håller mig a jour med vad som är viktigt att veta här i världen;-)
/Nisses morsa igen

4:26 fm  
Blogger anon said...

Tjenare, Nisses morsa

Första gåmngen jag såg Euskefeurat var någon gång under den senare delen av 80-talet på Svensta marknad. Jag kommer inte ihåg så mycket men morsan har berättat att vi var där och kollade. Det var först efter att jag berättat för morsan att jag och min sambo skulel gå och kolla på en av Euskefeurats fem inplanerade spelningar i år under Festspel i Pite Älvdal; "Vi har ju sett dem en gång förut, på Svensta marknad minns du väl?"

Samma sak gäller Hoola Bandoola. De spelade på Yran -96 eller -97, jag och farsan var där och kollade men jag har knappt något att minnas. Att vi var där slog mig först i julas nån gång då jag lyssnade på julklappen jag fått av morsan, samlingsplattan med Wiehe och Afzelius.

För mig betyder Euskefeurat - och Harrda Ku Harrda geit i viss mån - och Hoola Bandoola ungefär samma sak, eller rättare sagt jag får litegrann samma känsla av dem; Lite jävlar anamma, lite stolthet över sitt ursprung och arv och lite självdistans och komik som vapen. ibland är vapnet sylvasst, ibland lika vässat som en basketboll.

Min personliga favorit bland Euskefeurats många riktigt bra alster är ändå "Då I dåij"(Då jag dör). På jamska skulle den väl heta "Då je döiy" tror jag.

texten går:
"Då I dåij så well I opp dell himmeln men i veit et om I få komma dijt o om et I få komma opp dell himmeln, då far I lika gärna op dell pit".

Så känns det ibland, fast med Republiken. Och det är nåt man kan bygga organisering och motstånd kring, det är jag övertygad om.

4:33 em  
Anonymous Anonym said...

Det är rätt häftigt. Jag har ju helt lagt ner bloggandet sen nåra år - kanske du också. Möjligen får du inte ens det här budskapet.
Men här sitter jag och letar diverse saker på nätet, bland annat nåt Nisse skrev på den sen fem år sovande Norrländskt socialistiskt motstånd, och hittar hit. Och upptäcker att jag kommenterat på den blogg jag senare travesterat en smula - jag döpte ju min till Det privata är personligt, dels som en liten blinkning till din och som en liten blinkning till alla journalistkolleger som lärt sig att det är fint att vara personlig, men inte privat - och kan bara konstatera att allt vi alla skrev för fem år sen fortfarande håller, och att världen inte blivit en jävla millimeter bättre sen dess.
Är det inte hög tid att vi sammanställer alla dåtida nedtecknade vedermödor och ger ut i nån jävla bibel till vänstermänniskor att dra lärdom av? Det finns guldkorn både på din dåtida blogg, på Nisses båda bloggar och i diverse kommentarer till dessa. Det känns trist att sånt bara får mögla bort i cybervärlden, samtidigt som allt går åt helvete och det plötsligt är rumsrent att fälla rasistiska kommentarer om medresenärer till och med på bussen mot Torvalla.
/Fortfarande Nisses morsa

12:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home